Norges første el-fly testes i sommer

4. mars 2025 ble den aller første avtalen om testflygninger med elektriske fly signert på Bergen lufthavn Flesland. Flyprodusenten BETA Technologies og operatøren Bristow Norge står bak testingen av el-flyet ALIA.

Testflygingene starter i sommer, og vil i første omgang være fraktflygninger uten passasjerer. Rutene vil gå mellom Stavanger lufthavn, Sola og Bergen lufthavn, Flesland. Hele ruten settes i gang til høsten.

ALIA-flyet, produsert i Vermont, USA, er det andre produksjonsklare el-flyet fra BETA Technologies. Flyet har allerede fått godkjenning fra amerikanske luftfartsmyndigheter og er klart for å demonstrere sin kapasitet i Norge.

– Proaktiv luftfartsmyndighet

Regjeringen har satt av én milliard kroner i Nasjonal transportplan for å fremme null- og lavutslippsluftfart.

Samferdselsminister Jon-Ivar Nygård understreker viktigheten av Norges rolle som testarena:

– Med en luftfartsnæring som er forpliktet til å redusere utslipp, et desentralisert nettverk med lufthavner i ulike størrelser, et betydelig regionalt lufttransportmarked, en proaktiv luftfartsmyndighet og en leverandørindustri innen batterielektriske fremdriftssystemer og hydrogenteknologi, har vi et godt utgangspunkt for tidlig innfasing av nye teknologier, sier samferdselsministeren i en pressemelding fra Avinor.

– Vil ta læring

Avinor jobber nå med å tilrettelegge for el-flytrafikken. Hurtigladere skal installeres på Stavanger lufthavn i juni og på Bergen lufthavn innen 15. august.

– Vi vil ta læring av hvordan regelverk og reguleringer må utvikles for å muliggjøre nye teknologier og konsepter. Med dette vil vi tidlig bygge nødvendig kompetanse om morgendagens løsninger.  Vi etablerer nå et koblingspunkt mellom luftfartsnæringen og virkemiddelapparatet i tråd med regjeringens ønsker, sier luftfartsdirektør Lars Kobberstad i samme melding.

Bristow Group gleder seg over samarbeidet:

– Dette evalueringsprosjektet for regulatorisk sandkasse er et eksempel på vår filosofi om å krype, gå og løpe for tidlig implementering av nye luftfartsteknologier, og det styrker vår forpliktelse til vår visjon om å være en ledende aktør innen innovativ og bærekraftig luftfart, sier Dave Stepanek, Executive Vice President og Chief Transformation Officer i Bristow Group, i meldingen.

Med el-flyene på vei inn i norsk luftrom, kan fremtidens grønne flyreiser være nærmere enn vi tror.

Beta ALIA, som skal testflys mellom Stavanger og Bergen. Illustrasjon: Brian Jenkins/BETA Technologies

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *