Milliondryss til asfalt – kaller det «miljøvennlig byutvikling»

Tre byområder får 132 millioner kroner til «klima- og miljøvennlig byutvikling og god fremkommelighet». Men hvor grønt det egentlig er når millioner går til asfalt og vei kan diskuteres.

Ålesund, Bodø, Haugesund og Fastlands-Karmøy får 44 millioner kroner hver gjennom tilskuddsordningen for «klima- og miljøvennlig byutvikling og god fremkommelighet» i fem byområder som ikke er omfattet av byvekstavtalene.

– I Arbeiderparti-regjeringens politiske prioriteringer er vi tydelig på at vi vil gjøre en ekstra innsats i byene. Vi fortsetter blant annet den sterke satsingen i 14 byområder gjennom byvekstavtalene og andre ordninger for å gjøre reisehverdagen enklere i og rundt byene, sier samferdselsminister Jon-Ivar Nygård i en pressemelding.

Men satsingen har en tydelig slagside: Mye av pengene vil gå til utbedring av trafikkårer og infrastruktur for å bedre fremkommeligheten. Det betyr mer asfalt, fortau og sykkelveier, i stedet for tiltak som faktisk styrker bymiljøet.

Hva med flere grønne lunger, bedre overvannshåndtering og gode møteplasser?

På bilens premisser

Midlene skal brukes på prosjekter som kryssing og gateopprustning i Haugesund og Fastlands-Karmøy, snuplass og sykkelfelt i Ålesund, samt sykkelveier og busslommer i Bodø.

Dette betyr noe bedre forhold for myke trafikanter, men løser ikke de største klimautfordringene i byene.

Luftforurensning fra veitrafikk er en av de største helse- og miljøproblemene i byene. Uten en reell satsing på kollektivtransport, som flere bussruter, hyppigere avganger og bedre kapasitet, vil bilbruken forbli høy.

Snevert syn

Sykkel og gange er viktig for å nå nullvekstmålet, men å prioritere asfalt og veiutbedringer over grønne tiltak og kollektivutvikling vitner om et snevert syn på miljøvennlig byutvikling.

Tilskuddsordningen er en del av regjeringens Nasjonal transportplan 2025-2036. Byer som ikke omfattes av byvekstavtalene får nå mulighet til fireårige tilskudd.

Undertegnede er i tvil om tiltakene kan beskrives som miljøvennlig byutvikling når millioner renner ut i asfalt.

Ålesund i Møre og Romsdal er blant byene som får 44 millioner kroner hver til «klima- og miljøvennlig byutvikling og god fremkommelighet». Foto: Ela Yudhanira/Pexels

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *