Norske forbrukere er mer opptatt av bærekraft enn noen gang, men tilliten til bedriftenes bærekraftskommunikasjon er på et historisk lavpunkt. Det viser årets Sustainable Brand Index (SBI), Europas største uavhengige merkevareundersøkelse om bærekraft.
Mens 61prosent av forbrukerne har en positiv holdning til bærekraftskommunikasjon, sier hele 37 prosent at de ikke stoler på hva bedriftene sier om temaet. Dette er det høyeste mistillitsnivået siden undersøkelsen startet.
– Vi ser et merkbart gap mellom hva forbrukerne ønsker fra bedrifter og hvordan de opplever bedriftenes faktiske kommunikasjon. Dette indikerer et tydelig rom for forbedring i hvordan næringslivet kommuniserer sitt bærekraftsarbeid, sier grunnlegger Erik Elvingsson Hedén, i en pressemelding fra Sustainable Brand Index.
Bærekraft er blitt hverdagsprat
Til tross for økonomisk usikkerhet og geopolitiske spenninger, holder interessen for bærekraft seg stabil.
57 prosent av norske forbrukere sier de diskuterer temaet ofte eller av og til.
Klimaendringer, folkehelse og geopolitiske konflikter er blant de mest omtalte bærekraftsspørsmålene.
– Dette tyder på at bærekraft har blitt «the new normal» – en integrert del av forbrukernes bevissthet, men i konkurranse med andre viktige samfunnsspørsmål, sier Hedén.
Forbrukerne vil se handling
Nordmenn forventer at bedriftene prioriterer innenlands produksjon, gode arbeidsforhold og resirkulering. Men de mener at mange selskaper bare driver med markedsføring, ikke reelle tiltak.
Hele 68 prosent av de som er skeptiske til bærekraftskommunikasjon mener den handler mer om image enn om faktisk innsats.
– Bedrifter som klarer å kommunisere tydelig og troverdig rundt disse temaene, har størst potensial til å bygge tillit, forteller Hedén.
Tre råd til bedrifter:
- Fokuser på konkrete, lokale tiltak.
- Vær transparent om utfordringer og fremgang.
- Dokumenter reelle resultater – ikke bare ambisjoner.
Hedén avslutter med en klar beskjed til næringslivet:
– Årets topplister viser at de som gjør det bra er de som over tid har bygget tillit gjennom konsekvent handling. Dette er ikke en kortsiktig markedsføringsstrategi, men en langsiktig forpliktelse, sier Hedén.
Chicago i USA. Illustrasjonsfoto: Nancy Bourque/Pexels
Legg igjen en kommentar