Det danske forbrukertilsynet mener at flyselskapet KLMs påstander gir inntrykk av større klima- og miljøgevinster enn det som faktisk er tilfelle.
Flyselskapet KLM har havnet i hardt vær etter å ha blitt anmeldt for grønnvasking av det danske forbrukertilsynet.
I en radioreklame fra 2023 hevdet selskapet at det tok «et stort skritt» mot mer bærekraftig flyvning gjennom bruk av bærekraftig drivstoff, men så skulle det vise seg at bare 1 prosent av drivstoffet var det som ifølge EU-regler kan betegnes som bærekraftig.
I reklamen ble det blant annet sagt at KLM-billetter inkluderer «en god del bærekraftig flydrivstoff».
Villedende miljøprofil
Med løfter om «bærekraftige reiser» og påstander om bruk av grønnere drivstoff, beskyldes selskapet for å villede forbrukerne. Nå står KLM i fare for å bli symbolet på hvordan luftfarten pynter på miljøprofilen uten reelle tiltak.
Ifølge ombudsmannen kan slike uttalelser få forbrukere til å tro at de tar et aktivt klimavennlig valg ved å velge KLM, noe som ikke stemmer med virkeligheten.
KLMs bruk av såkalt «bærekraftig flydrivstoff» (SAF) kan være et skritt i riktig retning, men bidraget på 1 prosent gir svært begrenset effekt når det sammenlignes med de samlede utslippene fra sektoren.
SAF er også kontroversielt fordi produksjonen kan være ressurskrevende, og teknologien fortsatt er i en tidlig fase.
Forbrukere må ikke lures
Forbrukertilsynet understreker at markedsføring om bærekraft må være nøyaktig og ikke overdrive effekten av tiltakene. Hvis forbrukere skal kunne ta informerte valg, må selskapene være transparente om hvor langt de faktisk har kommet i sitt klimaarbeid.
KLM sier i en uttalelse at de tar kritikken på alvor og vil justere sin markedsføringspraksis i tråd med gjeldende regler. Selskapet hevder at de er forpliktet til å bli et bærekraftig flyselskap, men konkrete tiltak utover små andeler SAF er ennå ikke på plass.
Politianmeldelsen kan føre til bøter dersom KLM blir funnet skyldig i villedende markedsføring.
Uavhengig av utfallet er saken en viktig påminnelse om behovet for strengere reguleringer av påstander knyttet til bærekraft i alle sektorer.
I en tid der klimaendringer krever handling, er det avgjørende at næringslivet leverer på sine løfter, ikke bare i reklame, men i praksis.
Foto: Jeffry S.S./Pexels
Legg igjen en kommentar