Berge Rederi bygger verdens første utslippsfrie bulkskip, som skal transportere 13.000 tonn kalkmarmor fra Brønnøysund til Elnesvågen helt utslippsfritt.
Det 130 meter lange skipet vil drives av en batteripakke på 23,5 megawatt-timer (MWh), og rotorseil som gir opptil 20 prosent ekstra kraft.
Dette muliggjør en seilingsrekkevidde på 230 nautiske mil, nesten 30 ganger lenger enn dagens lengste utslippsfrie fergestrekning.
– Kutte utslipp
Klima- og miljøminister Andreas Bjelland Eriksen roser satsingen:
– Vi skal kutte utslipp og skape arbeidsplasser. Da må vi omstille oss til et samfunn med lave utslipp og grønne løsninger. Her er norske maritime næringer i front, og sånn skal vi sikre at det også skal være fremover, sier Eriksen i en pressemelding fra DNV.
DNV er et klassifikasjonsselskap, og en anerkjent rådgiver i den maritime næringen.
Skipet bygges i Kina, men over halvparten av verdien kommer fra norsk teknologi, design og utstyr. Med leveranser fra Sverige og Finland utgjør nordisk verdiskaping nesten to tredjedeler av prosjektet.
Enova-støtte
Enova og NOx-fondet har bidratt med hele 270 millioner kroner for å realisere skipet.
Medeier i Berge Rederi, Magne Berge, understreker betydningen av offentlig støtte:
– Et rederi som vårt kan ikke ta et slikt løft alene, forteller Berge.
Det nye skipet kutter CO2-utslippene med 9.000 tonn og NOx-utslippene med 200 tonn årlig.
– Gamechanger
Omya Hustadmarmor, som skal bruke kalkmarmoren, har tilholdssted i Elnesvågen like ved Molde.
De ser på dette som en milepæl.
– Skal vi nå målet om å bli karbonnøytrale, må vi kutte utslipp fra alle deler av verdikjeden. Samarbeid er nøkkelen til resultatet vi nå kan presentere, sier Geir Teistklub, direktør i Omya Hustadmarmor.
Grønt Skipsfartsprogram bekrefter at flere lignende skip kan være på vei.
– Mens de elektriske fergene, som i stor grad har banet veg for utslippsfri sjøtransport seiler begrensede avstander, åpner teknologien og løsningene konkretisert i Berges nybygg nye muligheter. Skipet som nå bygges er en «gamechanger», sier Eivind Dale som har ledet Grønt Skipsfartsprograms Servicekontor.
Berge Rederi, Omya Hustadmarmor og Grønt Skipsfartsprograms Servicekontor har jobbet tett sammen over lang tid. Onsdag kunne de fornøyd registrere at bygging av skipet starter.
Skipet som nå bygges skal seile utslippsfritt 425 kilometer fra Brønnøy Kalk ved Brønnøysund til Elnesvågen ved Molde. Avstanden er omlag 30 ganger lengre enn det lengste sambandet en elektrisk ferje trafikkerer i dag. Illustrasjon: MDC
Legg igjen en kommentar