Fredag ble startskuddet for Norges første landsdekkende ladenettverk for lastebiler markert.
Rekkeviddeangst hos sjåfører og dieselavhengighet i tungtransporten skal snart høre fortiden til.
En milepæl for elektrifisering av tungtransporten ble nådd fredag da Circle K og Enova åpnet Norges første offentlige ladepark for lastebiler på Sekkelsten i Askim i Østfold.
Med klima- og miljøministeren, samferdselsministeren og bransjetopper til stede, markerte åpningen startskuddet for et nasjonalt ladenettverk for tunge kjøretøy.
De nye ladestasjonene på Sekkelsten tilbyr opptil 400 kilowatt effekt, noe som vil gjøre det enklere for transportører å velge elektrisk. Sjåførene kan nå bruke lovpålagt hviletid på stasjoner med moderne fasiliteter mens bilene lades.
– Dette vil utvilsomt gjøre det enklere for transportørene å velge elektriske kjøretøy og dempe rekkeviddeangst hos sjåførene. Vi skal gjøre hverdagen enklere for elektriske tungbiler, sier globalt ansvarlig for ladevirksomhet Hans Olav Høidahl, i en pressemelding fra Circle K.
Nødvendige utslippskutt
Tungtransporten står for rundt halvparten av veitrafikkutslippene i Norge, og regjeringen har som mål å kutte klimagassutslippene betydelig innen 2030.
Klima- og miljøminister Andreas Bjelland Eriksen understreker viktigheten av tiltaket:
– For å nå Norges klimamål må vi få ned utslippene fra tungtransporten. Flere og kraftigere ladere vil være en viktig nøkkel for å få flere ellastebiler på veiene, sier statsråden i meldingen.
Støtter omstillingen
Sekkelsten er den første offentlige ladestasjonen støttet av Enova, og 30 nye ladestasjoner ventes å åpne i Norge i løpet av året.
– Denne åpningen markerer startskuddet for et landsdekkende ladenettverk for lastebiler og tungbusser langs riksveiene, påpeker Enova-sjef Nils Kristian Nakstad.
Ser positiv utvikling
Samferdselsminister Jon-Ivar Nygård trekker frem regjeringens nasjonale ladestrategi fra 2022 som en viktig driver.
– Vi har sett en stor omstilling til nullutslippsløsninger i transportsektoren de senere årene, og vi venter at denne utviklingen vil fortsette. For mye av nyttetransporten ser vi at nullutslippsløsningene er på full fart inn, og etableringen av flere ladestasjoner bidrar til at det blir enda enklere for næringen å ta klimavennlige valg, forteller samferdselsministeren i samme melding.
Trenger nettverk av ladere
Administrerende direktør i Norges Lastebileier-forbund, Knut Gravråk, er tydelig på at ladestasjoner som denne er etterlengtet:
– Vi vet at stadig flere transportører sitter på gjerdet og vurderer elektrisk lastebil. Skal bransjen snu kjøretøyparken, må de ha et nettverk av ladere langs veien som er like enkelt å bruke som dieseltankingen er i dag, sier han.
Forenkler lading
Circle K planlegger å etablere tungbilladere på 10-15 steder i 2025, med 40-50 ladeplasser dedikert til tunge kjøretøy.
– Vårt mål er at det skal være like lett å lade en elektrisk lastebil på våre stasjoner som det er å fylle diesel, sier Hans Olav Høidahl i Circle K.
Med åpningen av ladeparken på Sekkelsten er en ny æra for tungtransporten i gang, med håp om utslippskutt og en grønnere fremtid for transportsektoren.
Første Enova støttede tungbillader åpnet på Circle K E18 Sekkelsten av klima- og miljøminister Andreas Bjelland Eriksen, samferdselseminister Jon-Ivar Nygård, adm. dir i Enova, Nils Kristian Nakstad, og assisterende Butikksjef på Circle K E18 Sekkelsten, Tuva Mustorp. Foto: Leander Falkenberg
Legg igjen en kommentar