Oslo Havn vil kutte utslippene med 85 prosent innen 2030

Oslo Havn har allerede redusert klimagassutslippene med 26 prosent, men må trappe opp innsatsen for å nå det ambisiøse målet om 85 prosent kutt innen 2030.

Oslo Havn har en visjon om å være verdens mest miljøvennlige byhavn. Havnedirektør Ingvar M. Mathisen er tydelig på at de leverer på det grønne skiftet:

– Havna leverer ikke bare til skipene, men til hele transportkjeden, sier Mathisen i en pressemelding.

Siden 2017 har utslippene fra Oslo Havn gått ned fra 47.700 tonn CO2 til 35.000 tonn CO2 i 2024.

– Alle vil kutte utslipp. Vi gjør det. Havna bidrar til å redusere utslippene i flere sektorer i kommunen, sier Heidi Neilson, fungerende direktør for plan og utbygging i Oslo Havn i samme melding.

Neilson viser til at tunge kjøretøy kan lade og fylle biogass, og de har utvidet bruken av landstrøm.

Tøffe tak

Oslo Havn har så langt gjennomført 10 av 17 planlagte tiltak, inkludert landstrøm til Color Line, DFDS og cruiseskip, elektrifisering av Nesoddfergene og øybåtene, hurtigladestasjoner for tunge kjøretøy, samt energieffektivisering med solceller og LED-belysning.

Men veien videre krever enda mer. Flere skip må gå over til nullutslippsdrivstoff, og investeringene i ladeinfrastruktur må økes.

Hindringer

Hovedutfordringene er investeringer i nye drivstoffløsninger, tilpasning av eldre skip og forsterkning av strømnettet.

Oslo Havn jobber tett med rederier, myndigheter og internasjonale aktører for å finne løsninger.

Totalt er det investert 225 millioner kroner i nullutslippsinfrastruktur, hvorav 94 millioner er støttet av Enova.

– Oslo Havn viser at det er mulig å kutte utslipp betydelig samtidig som vi opprettholder en effektiv havnedrift, sier Neilson.

Veien videre til 2030

For å nå målet om 85 prosent utslippsreduksjon, må blant annet landstrøm utvides til containerskip og tankskip, ladeinfrastruktur for tunge kjøretøy må styrkes, alternative drivstoff som hydrogen og biogass må tas i bruk og nullutslippsskip må prioriteres.

Oslo Havn viser vei, men klokka tikker og tiden går raskt.

Oslo Havns Pelikan 2 er verdens første elektriske miljøbåt av sitt slag. Den opererer lydløst og effektivt, og samler søppel fra fjorden hver ukedag året rundt. En hydraulisk opptakskurv med 350 kg kapasitet sørger for effektiv opprydding. Foto: Edvin Wibetoe/Oslo Havn

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *