Fraktet 18 tonn tunge vannkraft-deler fossilfritt

Faslefoss kraftstasjon i Valdres gjennomgår en storstilt oppgradering, og for første gang har en elektrisk lastebil fraktet det 18 tonn tunge løpehjulet med tilbehør fra Finland til Valdres.

Transporten, utført av Sundbrei Transport med en ny elektrisk Scania, kutter klimagassutslippene med opptil 97 prosent sammenlignet med diesel.

Hafslund har valgt Andritz Hydro AS som hovedleverandør for rehabiliteringen av Faslefoss kraftverk. Selskapet har engasjert Sundbrei Transport, som kunne tilby en utslippsfri transportløsning.

– Hafslund stiller krav til bærekraftige løsninger i prosjekter, noe det også legges vekt på i eget konsern. Derfor er vi svært glade for at Sundbrei Transport har investert i en elektrisk lastebil som kan transportere så tunge komponenter. Dette er en milepæl for slike prosjekter, sier Kristian Glemmestad, salgs- og markedssjef i Andritz Hydro, i en pressemelding fra Scania. 

Hafslunds prosjektleder Kristin Vestmoen er også svært fornøyd.

– I hvert prosjekt vurderer vi tiltak og løsninger innenfor miljø og klima. Å etterspørre elektrisk transport av komponenter er en viktig del av dette, sier Vestmoen i samme melding. 

Foto: Scania

– Fra fossilt til elektrisk

Løpehjulet og tilhørende deler veier 18 tonn, mens totalvekten på transporten er hele 37 tonn.

Sundbrei Transport har lagt en detaljert ladeplan for den elektriske lastebilen, en Scania 45 R med en kontinuerlig motoreffekt på 450 kilowatt (kW) og en batterikapasitet på 624 kilowatt-timer (kWh).

– Vi går fra fossilt til elektrisk i vår transportsektor og det er bra. Vi tror dette er fremtiden for oss i denne bransjen for å imøtekomme kundenes krav og ønsker om klimavennlig transport, og for å redusere vårt eget klimaavtrykk, sier daglig leder i Sundbrei Transport AS, Finn Arne Sundbrei, ifølge meldingen.

– Spennende å se fasiten

Vestmoen forklarer at bruken av elektrisk lastebil reduserer klimagassutslippene fra transporten med opptil 97 prosent sammenlignet med diesel.

– Vi beregner at klimagassutslippene fra transporten blir redusert i en størrelsesorden på 95 til 97 prosent for strekningen Tampere i Finland til Faslefoss ved bruk av elektrisk lastebil, istedenfor for en som går på diesel. Disse beregningene vil selvfølgelig være avhengig av blant annet lastebilens faktiske strømforbruk på turen, men det blir spennende å se fasiten på dette. I tillegg til reduserte klimagassutslipp på transporten, er det også en fordel med hensyn til energieffektivisering, sier Vestmoen.

Kristian Glemmestad i Andritz Hydro (fra venstre), Finn Arne Sundbrei fra Sundbrei Transporet og Hafslunds prosjektleder Kristin Vestmoen er fornøyde etter at den første elektriske transporten av deler til vannkraftindustrien er gjennomført. Foto: Scania

En dieselbil ville brukt ca. 3,5 liter diesel per mil, noe som tilsvarer et energiforbruk på 35 kWh/mil. Den elektriske lastebilen har et forbruk på 15 kWh/mil, og er dermed 2,3 ganger mer energieffektiv.

Ved 100.000 kilometer per år vil el-lastebilen spare 200 000 kWh, tilsvarende årsforbruket til ti norske eneboliger.

Faslefoss kraftverk

Faslefoss kraftverk, som har vært i drift siden 1980, skal totalrenoveres frem til juli 2025. Arbeidet innebærer installasjon av nytt løpehjul og oljetrykksanlegg, oppgradering av generator, nytt kontrollanlegg, ny transformator, ventilasjon, overflatebehandling av mekaniske komponenter og etablering av et nytt redningsrom.

Andritz Hydro er hovedleverandør, men prosjektet gjennomføres i tett samarbeid med Hafslunds egne faggrupper.

Med elektrisk transport som en del av oppgraderingen, settes en ny standard for miljøvennlig utbygging i energibransjen.

Sundbrei Transport har transportert deler til Falsefoss kraftstasjon for Andritz Hydro som er hovedentreprenør for Hafslund. Dette er første store transport til norsk vannkraftindustri kjørt med elektrisk lastebil. Foto: Scania

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *