4. mars 2025 ble den aller første avtalen om testflygninger med elektriske fly signert på Bergen lufthavn Flesland. Flyprodusenten BETA Technologies og operatøren Bristow Norge står bak testingen av el-flyet ALIA.
Testflygingene starter i sommer, og vil i første omgang være fraktflygninger uten passasjerer. Rutene vil gå mellom Stavanger lufthavn, Sola og Bergen lufthavn, Flesland. Hele ruten settes i gang til høsten.
ALIA-flyet, produsert i Vermont, USA, er det andre produksjonsklare el-flyet fra BETA Technologies. Flyet har allerede fått godkjenning fra amerikanske luftfartsmyndigheter og er klart for å demonstrere sin kapasitet i Norge.
– Proaktiv luftfartsmyndighet
Regjeringen har satt av én milliard kroner i Nasjonal transportplan for å fremme null- og lavutslippsluftfart.
Samferdselsminister Jon-Ivar Nygård understreker viktigheten av Norges rolle som testarena:
– Med en luftfartsnæring som er forpliktet til å redusere utslipp, et desentralisert nettverk med lufthavner i ulike størrelser, et betydelig regionalt lufttransportmarked, en proaktiv luftfartsmyndighet og en leverandørindustri innen batterielektriske fremdriftssystemer og hydrogenteknologi, har vi et godt utgangspunkt for tidlig innfasing av nye teknologier, sier samferdselsministeren i en pressemelding fra Avinor.
– Vil ta læring
Avinor jobber nå med å tilrettelegge for el-flytrafikken. Hurtigladere skal installeres på Stavanger lufthavn i juni og på Bergen lufthavn innen 15. august.
– Vi vil ta læring av hvordan regelverk og reguleringer må utvikles for å muliggjøre nye teknologier og konsepter. Med dette vil vi tidlig bygge nødvendig kompetanse om morgendagens løsninger. Vi etablerer nå et koblingspunkt mellom luftfartsnæringen og virkemiddelapparatet i tråd med regjeringens ønsker, sier luftfartsdirektør Lars Kobberstad i samme melding.
Bristow Group gleder seg over samarbeidet:
– Dette evalueringsprosjektet for regulatorisk sandkasse er et eksempel på vår filosofi om å krype, gå og løpe for tidlig implementering av nye luftfartsteknologier, og det styrker vår forpliktelse til vår visjon om å være en ledende aktør innen innovativ og bærekraftig luftfart, sier Dave Stepanek, Executive Vice President og Chief Transformation Officer i Bristow Group, i meldingen.
Med el-flyene på vei inn i norsk luftrom, kan fremtidens grønne flyreiser være nærmere enn vi tror.
Beta ALIA, som skal testflys mellom Stavanger og Bergen. Illustrasjon: Brian Jenkins/BETA Technologies
Legg igjen en kommentar