Nå kommer elflyene til Norge

I høst 2025 skal elflyet ALIA ta av mellom Stavanger og Bergen, men før det må Avinor få på plass Norges aller første ladere for elfly.

Det som en gang var en fjern visjon, blir snart virkelighet. Norge er i ferd med å skrive grønn luftfartshistorie, og for første gang utlyser Avinor nå en anbudskonkurranse for å anskaffe hurtigladere til elfly.

– I dag finnes det ingen ladere til fly på Avinors flyplasser. Avinor forventer at det i løpet av de neste årene vil bli sertifisert flere ladbare fly slik at ladebehovet for luftfartøy vil øke de neste årene, sier Anders Kirsebom, fungerende konsernsjef i en melding fra Avinor. 

Fra Sola til Flesland på batteri

Testflygningene starter på Stavanger lufthavn, Sola, med cargoflyet ALIA fra den amerikanske produsenten BETA. I første omgang skal flyet opereres av Bristow Norge, og testene blir uten passasjerer. Målet er å teste den nye infrastrukturen før flyvninger mellom Stavanger og Bergen settes i gang.

På Stavanger lufthavn skal det installeres en fast hurtiglader, mens en mobil løsning med batteribank skal plasseres på Bergen lufthavn. Ladestasjonene må leveres innen juni og august 2025.

Vil ha norske aktører på banen

Luftfarten står overfor unike ladeutfordringer. Hurtigladerne må levere minst 300 kilowatt (kW) kontinuerlig effekt, og oppfylle strenge sikkerhetskrav for luftfart.

I dag er det kun én produsent som kan levere slike ladere, men Avinor håper norske aktører vil komme på banen.

– Elektrifiseringen av bilparken i Norge har bidratt til at norske aktører innenfor lading har designet mange innovative løsninger for lading av ulike kjøretøy. Avinor håper å se den samme innovasjonsevnen i denne anskaffelsen, og at vi mottar mange tilbud, selv om ingen har en ferdig løsning i dag, forteller Kirsebom.

Avinor har allerede inngått et samarbeid med Luftfartstilsynet for å etablere Norge som en internasjonal testarena for null- og lavutslipps luftfart.

Med denne satsingen kan Norge bli et foregangsland for grønnere luftfart, der elfly får sin naturlige plass.

BETA sin ALIA, som skal fly testflyginger i Norge til høsten. Foto/illustrasjon: BETA Technologies

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *